大学院で国際保健について研究しています。

finished a presentation

今週1週間のワークショップもあと一日になりました。

オーストラリアから先生を呼んでフットケアの講義。この写真は足の触診の仕方の説明をしている所です。

そしてなんとか私のプレゼンテーションも終えることができました! 
こんな感じの内容でした。

① 栄養バランスを考えよう!
炭水化物、嗜好品摂取が多い→炭水化物、ヌードル、スナック菓子、フィッシュ&チップスを頻繁に食べている事への健康面への影響について。
② 野菜をもっと食べよう!
野菜の摂取が少ない→野菜の栄養がいかに重要であるかの説明。野菜が体重減少に効果的であるという点を強く強調。
③ お焼きをランチに作ってみよう!
・ お焼きについての説明→野菜摂取ができる。蒸す調理法でカロリーが低いという点を説明。
・ デモンストレーション→生地と具材は家で仕込み持参。包む、焼く作業を一緒に行ってもらった。

ワークショップの司会進行をしている私のカウンターパートが、あなたが困った事があったら助けるからね!とずっと言っていてくれたのに直前になり突然、資料コピーをしなくてはいけないから一人で始めてて!と言って居なくなってしまいました。
今すぐ使う資料でもないのにおいおい!と思いましたが仕方が無い・・。

看護師が30名、医師も5人ほど参加。
しかも司会進行役がいない状態で不安を抱えながらの1時間でしたが、もう腹をくくろうと決めて深呼吸。
一人でやりきりました。

前半はパワーポイントを使って、後半はお焼きを作るデモンストレーションを行いました。この日はクマラ(さつまいも)×ピーマン×タマネギ×ツナのお焼きを作りました。

講義ではあんまり反応がなくて不安でしたが、デモンストレーションになると真剣にメモを取ってくれたり、積極的に質問をしてくれたりしました。
語学の壁があるので実際にやってみせながら伝えられる形はとっても良いなと思いました。訓練でも言葉に詰まったら身振り手振りでlike this!!と言っていましたが、今もピジン語のOlsem!!(こんな感じ!)をよく使います。



 お焼き作りはとても喜んでもらえました。餃子を食べる習慣はないし、具が入っているパンはソロモンでは見かけないので(ヌードルが入っているドーナツはたまに売っているが・・・)とても珍しかったのだと思います。

身近なローカルの野菜で作れて良いね!とか子どものランチに作るよ!とか中身は自分の好きなものを入れることができるから良いね!とか(ヌードルは入れないでね!と釘をさしましたが)なかなか好感触。

カウンターーパートもいつのまにか戻って来ていて一緒に小麦粉を捏ねてくれました。


カウンターパートのJulyです。

「2ドルでクリニックで売ってるから食べに来てね!」とか宣伝もちゃっかりしてくれていました。


一歩だけ前に進んだ?のかな。
前に進んだのと同じくらいさらに問題点ややりたいこと、足りない事も見えて来ました。
1歩進み2歩下がりまた1歩進み・・・。
少しでも前に進んで行ければ。
泣いても笑ってもあと1年半!





今日はお焼きではなく同じように小麦粉を練ってシナモンレーズンパンを作りました。

いつもはヘルシーなベーグルだけど今日はバターを入れてリッチにしてみました。
ホームベーカリーが無くても手捏ねパンとっても美味しくできます。
小麦料理は気温、水温、小麦粉の配分で随分出来上がりが変わるのでとても楽しいです。
夜は軽くレーズンパンとパンプキンスープでした。
あと一日頑張ろう!!



We have held a workshop about NCD(non-communicable disease) for 1 week until tomorrow. This photo is explaining the method of foot care by doctor from Aus. In the workshop a lot of nurses gather from all clinics in Honiara, and we have studied nursing about NCD, which is so useful for myself.

And I also did a presentation about nutrition for 1hour.I talked about balance diet , effective of vegetables and demonstration of Japanese bread ‘oyaki’.
  First I talked about balance diet. In Solomon people eat plenty of carbohydrates ,snacks and instant noodle. I think instant noodle is harmful to health in particular, so I enlightened nurses about it.
  Next I talked about effective of vegetables . I talked patients who came to clinics and I knew People are lack of vegetables. Sometimes people don’t eat veges at all day,but I knew people want to reduce weight as well.So,I told if you want to reduce weight please eat more veges because veges are so low calorie and I compared calorie veges with carbohydrates.
  Finally I did a demonstration of Japanese bread ‘oyaki’. Sometimes I sell it in my clinic. It’s one of Japanese local food like bread, which is called ’oyaki’ in Japan. Oyaki is made of local flour and vegetables .We can eat it with veges in addition it’s very healthy because the method is steaming. Oyaki is made from a dough wrapped around Japanese vegetables, and then baked on a pan. I want to recommend for snack or lunch because people eat instant noodle, doughnuts and biscuit for lunch, which is no nutrition and no healthy. I’m trying to make ‘oyaki’ to use local vegetables like kumara which is sweet potato, eggplant, peppar .This ‘oyaki’is made from tuna and kumara ,eggplant and green pepper curry and pumpkin!

Instant noodle is 2dollar each, doughnut is 1dollar each, biscuit is 2 dollar each and ‘oyaki’ is 2dollar each!

 The demonstration was succeeded. People asked me a lot of question and people made notes of the lecture .And to my joy people looked like pleasant. Some people had high opinion of oyaki for instance it can eat veges , it’s light meal ,so it’s good for children’s lunch.

 Anyway I took a step toward next stage.
Life is full of ups and downs.

I everyday knead flour for ‘oyaki’,but I baked cinnamon raison bread today.
I will become a flour master..





他のクリニックとの看護師との交流も楽しい。
It is interesting to exchange nurses from other clinics. with winnie.



疲れて帰って来た私を迎えてくれた近所の子たち。
「とりあえず休みなよ!」と言って。
with my friends who are living near my house.
They said 'first you must rest!!'